Bij de MES kan je het officiële 'Diploma Eerste Hulp' halen van het Oranje Kruis. De cursus wordt gegeven door lotusslachtoffers en instructeurs Eerste Hulp volgens de laatste richtlijnen  van het Oranje Kruis. Naast de zaken uit de richtlijnen wordt extra aandacht besteed aan zaken die bij Scouting kunnen voorkomen, zoals situaties buiten, EHBO bij kinderen en dergelijke. De cursus is zowel voor Scouts als niet-Scouts.

De cursus bestaat uit zelfstudie door middel van een e-learning en het zelf bestuderen van het Oranje Kruisboekje, één praktijkweekend en een onafhankelijk examen op een doordeweekse avond. Hierbij zorgen wij voor de locatie, eten/drinken, een cursusboek, examinatoren, en het examen. De kosten hiervoor bedragen €180,-

Het praktijkweekend, dat wordt gegeven door ervaren instructeurs en ondersteunt door lotusslachtoffers. Tijdens het praktijkweekend leggen we de nadruk op het trainen van de handelingen die je moet kunnen uitvoeren, zoals het reanimeren. Ook behandelen we op een interactieve wijze een deel van de theorie.

Het diploma Eerste Hulp is twee jaar geldig. Door jaarlijks een herhalingscursus te volgen kan het diploma steeds voor twee jaar worden verlengd. Voor het volgen van de cursus Eerste Hulp hoef je geen lid te zijn van de MES, maar we vinden het uiteraard heel gezellig als je dat wel wil worden. Als je na het volgen van de cursus lid wordt bij de MES, kan je bij ons de herhalingscursussen volgen van 1 weekend per jaar.

IMG 4115

Tijdens de cursus leer je wat je moet doen bij een ongeval, maar ook wat je vooral moet laten. De nadruk ligt op de praktijk. Om het oefenen zo echt mogelijk te maken worden bij elke cursus en herhalingscursus Lotusslachtoffers ingeschakeld. Zij zijn getraind om ongevallen zo realistisch mogelijk uit te beelden.

Tijdens de cursus wordt je opgeleid in het verlenen van eerste hulp bij de meest voorkomende ongevallen. Je leert hoe je moet omgaan met slachtoffers die een verwonding hebben en je leert levensreddend handelen (reanimatie, het gebruik van een AED en onder andere de stabiele zijligging). Wil je meer weten over de inhoud van de cursus, deze kun je vinden onder de door het Oranje Kruis opgestelde 'Eindtermen Diploma Eerste Hulp'.

De eerstvolgende cursus wordt gegeven op:

• 20 & 21 januari 2024 bij de Metrogroep te Rotterdam. Het examen is op 24 januari 2024 om 18:00 uur op dezelfde locatie.
    Er is plaats voor maximaal 24 cursisten. De minimale leeftijd voor deelname is 16 jaar.
    Inschrijven kan via deze link.
  • Nieuwe cursussen volgen binnenkort. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ons als je hierover geïnformeerd wilt worden.

Je kunt je ook aanmelden voor onze wachtlijst, dan laten we je zo snel mogelijk de nieuwe cursusdata weten. De maximale cursusgrootte is 24 personen. Het is mogelijk je in te schrijven met een groep, dat is gezellig en daardoor kan de cursus misschien in je eigen gebouw plaatsvinden. De groepen die een gebouw kunnen regelen krijgen voorrang op onze wachtlijst.

Wil je graag bij de MES jouw EHBO-diploma halen of heb je andere vragen? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.